perjantai 8. huhtikuuta 2016

Ilmiö Turun linnassa

Kahtena helmikuisena päivänä Turun linna täyttyi koululaisista, kun Piikkiön yhtenäiskoulun lähes 600 oppilasta opettajineen vietti Ilmiö-päiviä Turun linnassa. Kaikki luokka-asteet olivat edustettuina ykkösestä ysiin. Kaikille ikäluokille oli etukäteen suunniteltu tutkimustehtäviä ja oppimiskokonaisuuksia, jotka liittyivät mm. historiaan, äidinkieleen, kuvaamataitoon, musiikkiin tietotekniikkaan ja ilmaisutaitoon. Oppimisympäristönä oli tietenkin historiallinen Turun linna, jonka  keskiaikainen miljöö houkutteli kokeilemaan, tutkimaan, oivaltamaan ja seikkailemaan.
Ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja opiskelussa oppimisen lähtökohtana ovat kokonaisvaltaiset, todellisen maailman ilmiöt. Ilmiöitä tarkastellaan kokonaisina, aidossa kontekstissa, ja niihin liittyviä tietoja ja taitoja opetellaan oppiainerajat ylittäen. Lähtökohta poikkeaa perinteisestä oppiainejakoista koulukulttuurista, jossa usein opeteltavat asiat on hajotettu suhteellisen pieniksi ja irrallisiksi palasiksi. Ilmiöpohjainen oppiminen tulee uuteen opetussuunnitelmaan ensi syksystä alkaen. Piikkiön yhtenäiskoulu on ottanut ilmiön jo ennakkoon käyttöön testatakseen sitä. Museoillekaan ilmiö ei ole uusi, sillä museopedagogiikassa on jo pitkään korostettu eri oppiaineiden yhdistämistä museovierailun yhteydessä.
Piikkiöläisten ilmiö-oppimiseen kuului myös valokuvaaminen ja blogijuttujen kirjoittaminen. Ensi viikolla julkaistaan kaksi juttua täällä linnan blogissa.

Teksti: Seija Väärä
Kuvat: Satu Musakka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti